Get out of the building
Eric Ries is de bedenker van de Lean Startup Methode. Hij kwam erachter dat bij startups en innovaties vaak dezelfde fout gemaakt wordt: een compleet product of dienst wordt uitgedacht waarbij de focus ligt op aspecten die zelf belangrijk gevonden worden terwijl de doelgroep uit het oog verloren wordt.
Wat is het ook alweer?
Kort gezegd biedt de methode structuur en houvast om aannames zo goedkoop en zo snel mogelijk te valideren. Build-measure-learn. Het houdt in dat je niet op je zolderkamer blijft zitten totdat je een compleet product (of dienst) hebt uitgedacht, om er vervolgens achter te komen dat niemand erop zit te wachten. Een valkuil waar ondernemers nogal eens in willen vallen. De kunst is om de juiste oplossing voor een probleem te vinden, het product bij te schaven naar de wensen van de klant, om vervolgens je onderneming op te schalen.
Een belangrijk aspect van lean startup is weten in welke van de drie fases je onderneming zich bevindt:
1. De probleem/oplossing-fase: je hebt een probleem gevonden dat het oplossen waard is.
2. De oplossing/markt-fase: hoe kun je zo snel en goedkoop mogelijk een ‘minimaal levensvatbaar product’ op de markt krijgen, zodat je kunt leren wat jouw doelgroep echt nodig heeft.
3. De schaal-fase: je hebt iets gebouwd waar je klanten voldoende voor willen betalen. Ofwel, hoe kun je de onderneming door laten groeien.
Nog even kort de grootste voordelen op een rijtje: je investeert tijd in plaats van geld, het dwingt je te leren in plaats van te gokken, het geeft je richting voor de korte termijn en voorkomt verspilling op de lange termijn.
Voorbij de hype
Niet toevallig valt de opkomst van de lean startup beweging samen met het ontstaan van de economische crisis. Bedrijven vielen om, banken en investeerders werden terughoudender met financieringen en het ‘nieuwe realisme’ deed zijn intrede. Ingehaald door de realiteit dat niet elke technologische innovatie je tot de nieuwe Apple maakt, is de methodiek inmiddels volledig omarmd door high tech startups. Ook bedrijven als Shell, Heineken en Friesland Campina passen het succesvol toe. De perceptie bij het grote publiek lijkt dan ook te zijn dat het vooral een nieuw speeltje van de IT-sector betreft of, aan de andere kant van het spectrum, voor de multinationals. Als lean startup echt voorbij de hype wil komen, zal duidelijk moeten aangetoond worden waarom het voor iedere sector toegankelijk is. Hier valt nog flinke terreinwinst te boeken. De methodiek is inderdaad op het lijf geschreven van bedrijven die zich bezighouden met technologische vernieuwing, maar de principes zijn wel degelijk te vertalen naar andere diensten, producten en sectoren.
Nieuwsgierig geworden? Daar&Tegen Bedrijfspartner helpt je graag om van je idee een succesvolle onderneming te bouwen.