Allemaal aan de IBAN
De invoering zou eigenlijk al in februari plaatsvinden, maar werd uitgesteld tot 1 augustus. Dus over een paar dagen is het zover. We hebben het hier over IBAN, ofwel international bank account number, waarvan iedereen in Europa straks gebruik moet maken. Zowel particulieren als bedrijven gaan over op het achttien tekens tellende rekeningnummer.
Waarom moeten we over op IBAN? In het kort: IBAN komt voort uit een Europese wetgeving. Consumenten en bedrijven moeten volgens deze wetgeving vanaf 1 augustus 2014 bij alle betalingen gebruikmaken van IBAN. Het is de bedoeling dat het betalingsverkeer in Europa eenvoudiger en soepeler wordt. Alle rekeningnummers moeten op dezelfde manier zijn opgebouwd. Dan kan er één betaalmarkt komen: de Single European Payments Area (SEPA) zodat het betalingsverkeer zonder oponthoud plaats kan vinden. Het idee is dat er uiteindelijk geen verschil meer zal bestaan tussen binnenlandse betalingen en betalingen naar en van andere Europese landen.
Wat verandert er voor de consument? Als je nu geld overmaakt via internetbankieren, verandert het systeem een oud rekeningnummer automatisch in een IBAN-nummer. Vanaf 1 augustus gebeurt dit niet meer, daar moet je dus op letten. En wil je je rekeningnummer uit het hoofd leren, dan moet je meer tekens onthouden. Op heel veel betaalpassen staat het IBAN-nummer al, in plaats van het oude rekeningnummer. En als je een nieuwe pas aanvraagt of krijgt (bijvoorbeeld omdat je oude verlopen is), krijg je er automatisch één met IBAN-nummer. Je hoeft niet speciaal naar de bank om een nieuwe pas te regelen. Overigens: wie nu al overboekingen maakt naar het buitenland, maakt al gebruik van IBAN. Helemaal nieuw is het dus niet.
Wat verandert er voor bedrijven? Voor bedrijven verandert er meer dan voor consumenten. Waar de consument niet zelf iets hoeft te veranderen, moeten bedrijven veel dingen zelf regelen. Bijvoorbeeld aanpassingen aan de administratie, het briefpapier, de facturen. ABN Amro heeft een tool gemaakt waarmee ondernemers kunnen zien of zij klaar zijn voor IBAN.
Vooral bedrijven die met automatische incasso hun geld innen, moeten zorgen dat hun rekeningnummer wordt gewijzigd. Anders krijgen zij hun geld niet. Een bedrijf kan natuurlijk gewoon een factuur sturen, maar dan is het wel afwachten wanneer er daadwerkelijk wordt betaald. En het is de verantwoordelijkheid van het bedrijf – en niet van de klant – dat het geld uiteindelijk binnenkomt. Met de Over Op IBAN-app kun je alle oude rekeningnummers omzetten naar IBAN.